The 100 most recently published documents
Highly arousing, affective stimuli have adverse effects on cognition and performance. Perception of affective stimuli is, however, highly subjective and may impact on the interaction of emotion and cognition. Here, we tested the impact of high- versus low-threatening stimuli on response inhibition as a function of perceived threat intensity. Response inhibition was probed using a stop-signal paradigm in 62 healthy adults. We used stop-signals that had previously been paired with an unpleasant electrodermal stimulation (i.e., high-threat stimuli) or that had never been paired with electrodermal stimulation (i.e., low-threat stimuli). High-threat stimuli did not affect stopping performance in general. Only participants who perceived the high-threat stimuli as highly painful showed impaired response inhibition on high-threat trials relative to low-threat trials. Participants who perceived the high-threat as mildly painful, however, showed improved response inhibition on high-threat trials. This effect was not moderated by the current anxious state. This suggests that the impact of negative affective stimuli on cognition critically depends on subjective threat perception. Ratings of affective stimuli should be included in studies probing the emotion–cognition interaction because subjective perception might strongly impact on that interaction.
OAFuser: Online Adaptive Extended Object Tracking and Fusion using automotive Radar Detections
(2020)
This paper presents the Online Adaptive Fuser: OAFuser, a novel method for online adaptive estimation of motion and measurement uncertainties for efficient tracking and fusion by applying a system of several estimators for ongoing noise along with the conventional state and state covariance estimation. In our system, process and measurement noises are estimated with steady-state filters to obtain combined measurement noise and process noise estimators for all sensors in order to obtain state estimation with a linear Minimum Mean Square Error (MMSE) estimator and accelerating the system’s performance. The proposed adaptive tracking and fusion system was tested based on high fidelity simulation data and several real-world scenarios for automotive radar, where ground truth data is available for evaluation. We demonstrate the proposed method’s accuracy and efficiency in a challenging, highly dynamic scenario where our system is benchmarked with Multiple Model filter in terms of error statistics and run time performance.
Our current mobility paradigm increasingly faces economic, ecological, and social limits in urban areas. The aim of this paper is to analyse if a fleet of shared autonomous electric vehicles (AEVs) can meet these challenges while satisfying the current requirements of privately-owned internal combustion engine vehicles (ICEVs). Therefore, analytical models have been developed to simulate and investigate the impacts of mobility behaviour in Berlin and Stuttgart (Germany). The collected data were used to calculate the fleet size, the energy consumption, the emission of particulate matter, nitrogen oxides, and the carbon footprint of different shared AEVs in comparison with privately owned ICEVs. The approach shows that the system of a shared AEV fleet could lower externalities (accident avoidance, traffic jams, free spaces, parking costs and lifetime losses) in cities and generate cost benefits for customers.
Inwieweit wird die Drogenprohibitionspolitik im Fachdiskurs problematisiert
und wie lässt sich demgegenüber eine politische Position für das Arbeitsfeld
Sucht- und Drogenhilfe im Sinne einer kritischen und menschenrechtsorientierten Sozialen Arbeit entwickeln?
Diese Arbeit befasst sich zunächst mit dem Inhalt der Drogenprohibitionspolitik
sowie deren historischen Entwicklung. Danach werden Beiträge aus unterschiedlichen wissenschaftlichen Disziplinen beschrieben, die sich mit den negativen Auswirkungen der prohibitiven Drogenpolitik befassen: die sozialen und gesundheitlichen Folgen des Drogenverbots auf Drogenkonsumierende, die direkt und indirekt ausgelösten Menschenrechtsverletzungen, die rechtstheoretische Kritik am Beispiel des deutschen Verfassungsrechts sowie die Vorstellung zweier Studien, die die überproportionale Kriminalisierung von gesellschaftlichen Minderheiten und Armut am Beispiel Österreich und USA aufzeigen.
Darauffolgend wird der Wandel in der Sucht- und Drogenhilfe der Sozialen Arbeit vom
Abstinenzparadigma zur Akzeptanzorientierung kurz dargestellt und diese beiden Arbeitsprinzipien erläutert. Anschließend wird aufgezeigt, inwiefern auch die akzeptanzorientierte
Drogenarbeit Teil von sozialer Kontrollpolitik sein kann.
Um einen theoretischen Rahmen für die politische Einflussnahme durch die Soziale Arbeit
aufzuzeigen, befasst sich diese Bachelorarbeit anschließend mit den Theorien der Kritischen Sozialen Arbeit des
Trippelmandats von Silvia Staub-Bernasconi sowie der Radikalen Praxis für Gesellschaftsveränderung von David G. Gil.
Darauffolgend wird der theoretische Rahmen der politischen Einflussnahme durch die Soziale
Arbeit mit einem ethik-basierten Rahmen ergänzt. Dazu werden die auf die Verwirklichung
der Menschenrechte bezogene Theorien der Alteritätsethik von Emmanuel Lévinas (Recht
des Anderen), der Diskursethik von Rainer Forst (Recht auf Rechtfertigung) sowie der
Anerkennungsethik von Hannah Arendt (Recht, Rechte zu haben) und die daraus resultierende Implikationen für politisches Engagement durch die Soziale Arbeit beschrieben.
Zum Ende hin wird die aktuelle Problematisierung der Drogenprohibition
in der Praxis dargestellt. Hierzu wird untersucht, inwieweit die Berufsverbände der Sozialen Arbeit sowie die deutschen Fachverbände der Sucht- und Drogenhilfe sich drogenpolitisch positionieren sowie der Alternative Drogen- und Suchtbericht vorgestellt.
This master thesis shows a holistic approach for the optimization of the energy management task for a plug-in hybrid electric vehicle. The ‘Equivalent Consumption Minimization Strategy’ (‘ECMS’) as a local optimal approach is implemented into an embedded controller and applied to a system simulation model in ‘GT-SUITE’, which integrates a hybrid drivetrain and the associated control structure with a thermal management model. Two modifications and one extension to the basic ‘equivalent consumption’ cost function are proposed for the favor of an unambiguous interpretation of the penalty factor term, an enhanced applicability of the ‘ECMS’ close to the battery state of charge limit and an effective applicability of the ‘EMCS’ to the thermal management task. All proposed modifications and extensions prove their applicability in the virtual test environment and recommend themselves for the utilization in further application areas, like the integration of exhaust aftertreatment system, the holistic evaluation of a fuel cell drivetrain or the holistic evaluation of a hybrid ship propulsion system.
Kognitive Verhaltenstherapie (KVT) wird als psychotherapeutisches Verfahren am häufigsten in der Praxis angewendet. In der evangelischen Seelsorgelehre wurde diese Form der Therapie hingegen bislang in ihrer Vielfalt kaum angemessen wahrgenommen. Dem Anspruch der aktuellen Poimenik, verschiedene psychologische und psychotherapeutische Strömungen kritisch zu diskutieren und zu rezipieren, wird mit diesem dialogischen Ansatz Rechnung getragen. Der vorliegende Tagungsband versammelt die Beiträge namhafter Autoren aus den Bereichen der Psychologie, Psychotherapie und Seelsorgelehre. Er trägt damit wesentlich zum Schließen dieser Wahrnehmungs- und Forschungslücke bei. Im Fokus des Bandes stehen dabei die Fragen um Spiritualität und Sinn, die in den Feldern von Seelsorge und Psychotherapie disziplinübergreifend von Bedeutung sind.
Jugendhilfeplanung
(2020)
Application of Induction Thermography for Detection of Near Surface Defects in Steel Products
(2020)
Steel is one of the most important materials used in modern maritime vehicles. Modern production techniques make steel grades available that fulfill current requirements of these safety critical applications regarding their mechanical properties and their processing. However, constantly increasing demands on the quality and cost-effectiveness of steel products must be matched by the development and implementation of efficient testing methods.
This paper explores the possibility of using induction thermography as a non-destructive testing method for this measurement task. Therefore multiple experiments were conducted using representative pieces of steel in which defined artificial defects were incorporated through milling.
Purpose:
Hazardous alcohol consumption among university students represents a prime health risk for this population. Due to a lack of appropriate German-language (online) prevention programs, an existing U.S.-American program was transferred to the German higher education area and then evaluated.
Method:
For this purpose, both qualitative focus groups and a quantitative evaluation were undertaken. The guided focus groups allowed a further adaptation of the prevention program: An improved frequency–quantity questionnaire for the drinking behavior of German-speaking students was developed, and thresholds for hazardous consumption were included.
Results:
The additional quantitative verification of the adaptation found that 65.9% of the surveyed students found the adapted program suitable for the higher education context and 62.6% stated that every university should provide such a program.
Discussion:
The adaptation process described here made it possible to develop an online prevention program tailored to the lifeworld of students in the German-speaking region.
Over the past few years, deep neural networks have shown excellent results in multiple tasks, however, there is still an increasing need to address the problem of interpretability to improve model transparency, performance, and safety. Achieving eXplainable Artificial Intelligence (XAI) by combining neural networks with continuous logic and multi-criteria decision-making tools is one of the most promising ways to approach this problem: by this combination, the black-box nature of neural models can be reduced. The continuous logic-based neural model uses so-called Squashing activation functions, a parametric family of functions that satisfy natural invariance requirements and contain rectified linear units as a particular case. This work demonstrates the first benchmark tests that measure the performance of Squashing functions in neural networks. Three experiments were carried out to examine their usability and a comparison with the most popular activation functions was made for five different network types. The performance was determined by measuring the accuracy, loss, and time per epoch. These experiments and the conducted benchmarks have proven that the use of Squashing functions is possible and similar in performance to conventional activation functions. Moreover, a further experiment was conducted by implementing nilpotent logical gates to demonstrate how simple classification tasks can be solved successfully and with high performance. The results indicate that due to the embedded nilpotent logical operators and the differentiability of the Squashing function, it is possible to solve classification problems, where other commonly used activation functions fail.
Partizipative Forschung
(2020)
Dieser Open-Access-Sammelband bietet eine gute Grundlage für den Einstieg in die partizipative Forschung allgemein und in die Partizipative Gesundheitsforschung. Es werden Forschungsansätze und Methoden für die Erhebung und Auswertung in partizipativen Forschungsprozessen vorgestellt und anhand von Beispielstudien diskutiert. Partizipativ forschen heißt, die Menschen, deren Lebens- und Arbeitsbereiche erforscht werden, über alle Phasen des Forschungsprozesses zu beteiligen. Partizipation dient dem Erkenntnisgewinn, aber auch dem Ziel, die soziale Wirklichkeit der Menschen, ihr Leben und Wohlbefinden zu verbessern.
Slips and stumbles are main causes of falls and result in serious injuries. Balance training is widely applied for preventing falls across the lifespan. Subdivided into two main intervention types, biomechanical characteristics differ amongst balance interventions tailored to counteract falls: conventional balance training (CBT) referring to a balance task with a static ledger pivoting around the ankle joint versus reactive balance training (RBT) using externally applied perturbations to deteriorate body equilibrium. This study aimed to evaluate the efficacy of reactive, slip-simulating RBT compared to CBT in regard to fall prevention and to detect neuromuscular and kinematic dependencies. In a randomized controlled trial, 38 participants were randomly allocated either to CBT or RBT. To simulate stumbling scenarios, postural responses were assessed to posterior translations in gait and stance perturbation before and after 4 weeks of training. Surface electromyography during short- (SLR), medium- (MLR), and long-latency response of shank and thigh muscles as well as ankle, knee, and hip joint kinematics (amplitudes and velocities) were recorded. Both training modalities revealed reduced angular velocity in the ankle joint (P < 0.05) accompanied by increased shank muscle activity in SLR (P < 0.05) during marching in place perturbation. During stance perturbation and marching in place perturbation, hip angular velocity was decreased after RBT (P from TTEST, Pt < 0.05) accompanied by enhanced thigh muscle activity (SLR, MLR) after both trainings (P < 0.05). Effect sizes were larger for the RBT-group during stance perturbation. Thus, both interventions revealed modified stabilization strategies for reactive balance recovery after surface translations. Characterized by enhanced reflex activity in the leg muscles antagonizing the surface translations, balance training is associated with improved neuromuscular timing and accuracy being relevant for postural control. This may result in more efficient segmental stabilization during fall risk situations, independent of the intervention modality. More pronounced modulations and higher effect sizes after RBT in stance perturbation point toward specificity of training adaptations, with an emphasis on the proximal body segment for RBT. Outcomes underline the benefits of balance training with a clear distinction between RBT and CBT being relevant for training application over the lifespan.
This paper describes the modelling, simulation and energy management of a fuel cell hybrid heavy-duty truck. For this purpose, a longitudinal dynamic model of a 26t truck was set up and the load requirement for the drive train was determined based on a driving cycle. To meet this load requirement as efficiently and dynamically as possible three different energy management strategies were implemented, tested and the impact on the overall system was analysed. In addition, the behaviour of the hybrid system with the various energy management strategies with different battery capacity is shown and analysed.
This paper provides an analysis of the trend in autonomous driving traffic and the development of infrastructural support, whereas the requirements on the infrastructural support will be analyzed. Then selected traffic scenes will be implemented in an autonomous driving simulator tool in order to figure out the required parameters to assist the autonomous vehicle from the infrastructure.
Mindfulness in Trainee Psychotherapies with Children and Adolescents The implementation of mindfulness-based interventions (MBIs) in cognitive-behavioral therapy has greatly increased over the past few years. However, there is little research about the implementation of MBIs in individual child and adolescent psychotherapy. The present paper gives an overview of current MBIs and their efficacy in children and adolescents. A depiction of the implementation of MBIs in individual therapy and a description of the "Mindfulness and Relaxation Study - Children and Adolescents" (MARS-CA) is given. The study aims to examine the effects of short session-introducing interventions with mindfulness elements on juvenile patients' psychopathological symptomatology and therapeutic alliance. For this reason, the authors compare session-introducing interventions with mindfulness elements with session-introducing relaxation interventions and no session-introducing intervention. Qualitative results of the pre-study show that both interventions with mindfulness elements and relaxation interventions work well with juvenile patients.
Sprache kommt in psychotherapeutischen Kontexten eine zentrale Rolle zu. Ausgehend von diesem Gedanken stellen wir mit unserem Beitrag das besondere Potenzial von Metaphern für psychotherapeutisches Arbeiten heraus. Die theoretische Basis unseres „metaphernreflexiven“ Vorgehens bildet die kognitive Metapherntheorie von Lakoff und Johnson. Anhand einer überblicksartigen Darstellung des Metaphernverständnisses der verschiedenen Psychotherapierichtungen werden wir zeigen, dass Metaphern schulenübergreifend auf gewinnbringende Weise eingesetzt werden können. Aus dieser Übersicht ergeben sich zwei grundlegend verschiedene Sichtweisen auf Metaphern: zum einen die einer umfassenden sozialwissenschaftlichen Analyse, zum anderen die (selbst metaphorische) Vorstellung von Metaphern als „Werkzeug“. Unser „metaphernreflexiver“ Vorschlag bewegt sich in der Mitte dieser beiden Pole. Anhand eines fünfschrittigen Vorgehens stellen wir vor, wie sich Metaphern in die psychotherapeutische Praxis aller Schulen integrieren lassen.
Objectives:
Interpersonal problems were examined as moderators of depression outcomes between mindfulness‐based cognitive therapy (MBCT) and cognitive behavioral analysis system of psychotherapy (CBASP) in patients with chronic depression.
Methods:
Patients received treatment‐as‐usual and, in addition, were randomized to 8‐weeks of MBCT (n = 34) or 8‐weeks of CBASP (n = 34). MBCT and CBASP were given in a group format. The Hamilton depression rating scale (HAM‐D) was the primary and the Beck Depression Inventory (BDI‐II) the secondary outcome. The subscales of the Inventory of interpersonal problems (IIP‐32) were moderators. Multilevel models were performed.
Results:
Higher scores on the “vindictive/self‐centered” subscale were associated with a better outcome in MBCT than in CBASP (HAM‐D: p < .01; BDI‐II: p < .01). Higher scores on the “nonassertive” subscale were associated with a better outcome in CBASP than in MBCT (HAM‐D: p < .01; BDI‐II: p < .01).
Conclusions:
If these results can be replicated in larger trials, MBCT should be preferred to CBASP in chronically depressed patients being vindictive/self‐centered, whereas CBASP should be preferred to MBCT in chronically depressed patients being nonassertive.
All around the world, the COVID-19 pandemic is accompanied by an ostensible increase in appreciation for the work of professional caregivers. As valuable as the public recognition may seem at first glance, it entails the danger that self-care of those who care professionally might fall into oblivion. Relating it to the challenges that the pandemic poses, we will outline the professional duty of care . We will then discuss the demanding situation of moral insecurity and moral stress as well as the health-related consequences it may lead to. Following this, we will deduce suggestions for the design of workplace factors and the practice of self-care. Finally, we will come to the conclusion that self-care of caregivers plays as crucial a role in the COVID-19 pandemic as their professional care for others.
The aim of this study was to evaluate a trauma-adapted intervention for survivors of interpersonal violence that combines psychoeducation and specific mindfulness-based exercises developed for patients with posttraumatic stress disorder (PTSD) with formal practices from mindfulness-based stress reduction and loving-kindness meditation. Fourteen patients with PTSD after interpersonal violence participated in eight treatment sessions. The intervention was evaluated in a nonconcurrent multiple-baseline across-individuals design. From baseline (2, 3, and 4 weeks, randomly assigned) until 8 weeks after the intervention, self-reported PTSD symptoms and well-being were measured on a weekly basis. The intervention was further assessed through self-ratings and the Clinician-Administered PTSD Scale (CAPS-5) administered prior to treatment, immediately after treatment and at a 6-week follow-up. Tau-U analyses showed for the majority of the 12 completers a significant reduction of PTSD symptoms and a significant increase in well-being. Furthermore, we found large effects on PTSD symptoms as measured by the CAPS-5 (Hedges’ g = 1.66), as well as on depression (Hedges’ g = 1.08) and psychological distress (Hedges’ g = 0.85), complemented by relevant increases in mindfulness skills and self-compassion. This study contributes evidence that mindfulness and loving-kindness are useful for reducing PTSD in victims of interpersonal violence, especially when the intervention is tailored to the specific needs of these patients.
Rechtsextremismus und sog. ‚Islamismus‘ sind ohne Zweifel seit längerem und gegenwärtig sowohl öffentlich als auch (sozial)wissenschaftlich breit und heftig diskutierte, grassierende Demokratiegefährdungen. Dabei interessieren vor allem zum einen Antworten auf die Frage, was die allgemeinen Ursachen und insbesondere die biographisch wirksamen sozialisatorischen Beeinflussungsfaktoren dieser politisch und sozial relevanten Problematiken sind, zum anderen Erkenntnisse dazu, welche Ansätze der Entgegnung auf sie erfolgreich oder zumindest perspektivisch vielversprechend erscheinen. Der vorliegende Beitrag befasst sich nacheinander mit beiden Problematiken, zunächst mit ‚Islamismus‘, dann mit Rechtsextremismus. Er fasst jeweils in einem ersten Schritt knapp und ohne Anspruch auf Vollständigkeit die wichtigsten Aspekte des themenbezogenen Stands der Forschung zu biographischen Radikalisierungsprozessen zusammen und gibt anschließend in einem zweiten Schritt einen Überblick über aussichtsreich erscheinende Umgangsweisen mit entsprechenden Herausforderungen. Dabei fokussiert er auf die Praxis der selektiven (sekundären) und indizierten (tertiären) Prävention durch (sozial)pädagogische Konzepte, die vornehmlich auf junge Menschen ausgerichtet sind. In einem abschließenden Fazit werden Gemeinsamkeiten und Unterschiede dieser Herangehensweisen identifiziert und knapp erörtert.
Rätselecke
(2020)
Under Construction!
(2020)
Als eine der Ursachen für den Fachkräftemangel in Pflegeberufen wird der in diesem Bereich oft kurze Berufsverbleib diskutiert. Schlüssige Argumente legen nahe, dass sich bereits Erfahrungen in der Ausbildung auf die Verweildauer im Pflegeberuf auswirken. Andreas Küpper konkretisiert Moral Distress und ein berufsbezogenes Kohärenzgefühl als Determinanten auf den Berufsverbleib von Auszubildenden. Mit Hilfe eines quantitativen Forschungsdesigns werden im empirischen Teil des Buches die Einflussgrößen bei Auszubildenden in Baden-Württemberg untersucht. Der Autor wertet die gewonnenen Daten sowohl deskriptiv als auch interferenzstatistisch aus und diskutiert diese im Kontext bisheriger Erkenntnisse.
Klassiker der Hochschuldidaktik" als disziplinäre Ordnung für ein interdisziplinäres Arbeitsfeld
(2020)
Dass gerade jetzt das Thema „Klassiker der Hochschuldidaktik“ prominent wird, ist kein Zufall. Dies ist der Tatsache zu verdanken, dass Fragen der Hochschulbildung spätestens seit dem Bologna-Prozess deutlicher in den Focus gerückt sind. Der nachfolgende Beitrag diskutiert ausgehend von diesem Kontext die Funktion von „Klassikern der Hochschuldidaktik“ im Spannungsfeld von Produktion und Rezeption sowie im Spiegel disziplinärer Pluralität und identitätsstiftender Profilbildung. Da es bisher keinen wissenschaftlichen Diskurs über „Klassiker der Hochschuldidaktik“ gibt, ist deren Auswahl und Deklaration zunächst im Kontext berufsbiografischer Bezüge der Autor*innen/Text- und Werkinterpret*innen dieser neu zu bestimmenden Klassiker zu betrachten. Ihre Legitimation werden Personen und ihre Werke als „Klassiker der Hochschuldidaktik“ jedoch erst dadurch erhalten, dass sie sich als anschlussfähig erweisen an eine breitere disziplinäre Diskussion.
Die Bedeutung der Digitalisierung für Berufliche Bildung und Fachkräftesicherung in der Pflege
(2020)
Das Jahr 2020 wurde von der Weltgesundheitsorganisation aus Anlass des 200. Geburtstags von Florence Nightingale – Pionierin der Pflege(wissenschaft) – zum »Jahr der Pf lege und des Hebammenwesens« ausgeru-fen. Gleichzeitig läuft beim International Council of Nursing (ICN) die Kampagne »Nursing Now«. Damit will der ICN auf die entscheidende Rolle der Pflegefachkräfte für die Gesundheit aller Menschen weltweit hinweisen. Parallel und unabhängig davon wird in Deutschland derzeit ein öffentlicher und politischer Diskurs im Kontext des »Fachkräfteman-gels« in der beruflichen Pflege geführt, der stark vom Thema »Berufs-attraktivität« dominiert ist. So wichtig sowohl die Diskussionen über Attraktivitätsfaktoren wie beispielsweise das Gehalt als auch die ent-sprechenden Reformanstrengungen sind, erscheinen sie doch verkürzt. Berufsattraktivität in der Pflege kann nicht ohne Betrachtung von Profes-sionalisierungsprozessen und Ökonomisierungslogiken als relevante Ent-wicklungen in der Pf lege sowie deren widersprüchlichem Spannungsverhältnis diskutiert werden. Sowohl in wissenschaftlichen als auch in politischen Diskursen werden diese beiden Prozesse meist unabhängig voneinander verhandelt. Sie stehen jedoch in einem für die Berufsattraktivität äußerst problematischen Wechselverhältnis. Dies zu berücksichtigen, erscheint für die Zukunft der beruflichen Pflege von hoher Relevanz. Dieser Beitrag erweitert den Diskurs um Fachkräftemangel beziehungs-weise -bedarf in der Pf lege um eine differenzierte Betrachtung des hoch-
komplexen wechselseitigen Spannungsverhältnisses zwischen Ökonomie und Professionalisierung sowie dessen Auswirkungen auf die Berufsattraktivität.Um das Thema in seiner Komplexität darstellen zu können, erfolgt zunächst ein Abriss des Professionalisierungsprozesses der Alten- und (Kinder-)Krankenpflege in Deutschland. Anschließend werden die Ökonomisierung des Gesundheitswesens und deren Auswirkung auf den Berufsalltag dargestellt. Die Folgen der Ökonomisierung auf den Professionalisierungsprozess und schließlich auch für die Berufsattraktivität werden anhand empirischer Daten des Forschungsverbundes ZAFH care4care – Fachkräftebedarf in der Pflege im Zeichen von Alterung, Vielfalt und Zufriedenheit1 analysiert. Daraus abgeleitet werden abschließend exemplarisch Ansatzpunkte für weitere Aushandlungsprozesse skizziert.
Zum Beispiel Pflege – Fragen an den arbeitssoziologischen Topos der Subjektivierung von Arbeit
(2020)
Pflegeberufe in stationären Einrichtungen lassen sich aufgrund ihrer formalen Verfasstheit mit Erwerbsverhältnissen außerhalb von Care-Arbeit vergleichen, gleichzeitig wohnt ihnen die Spezifik von Care-Tätigkeiten inne. Beides – Erwerbsarbeit und Care-Arbeit – unterlag in den letzten Jahrzehnten erheblichen Veränderungen. Wir fragen danach: Wie lassen sich die Veränderungen in der verberuflichten Pflege mit dem arbeitssoziologisch etablierten Diskurs der Subjektivierung von Arbeit zusammendenken? Relevant wird aus unserer Sicht dabei das Verhältnis der beiden Prozesse Subjektivierung von Arbeit und Ökonomisierung. Diese Frage diskutieren wir auf der Basis von multiperspektivischen qualitativen Betriebsfallstudien, die mit der Dokumentarischen Methode ausgewertet wurden. Als zentrales Ergebnis sehen wir eine kollektive Subjektiviertheit von Sorgetätigkeiten, die in den letzten Jahren Marktlogiken unterworfen wird. Die Unterscheidung in kollektive Subjektiviertheit im Care-Sektor und individualisierte Subjektivierung im Produktionsbereich scheint uns für die Analyse des Wandels von Erwerbsarbeit relevant. Sie hat auch Auswirkungen auf Verantwortung und Ertrag von Subjektivierung.
Vor dem Hintergrund des bundesweiten Fachkräftemangels in der Pflege verwundert es, dass Zeitarbeit innerhalb der Pflegebranche als Beschäftigungsform eine wachsende Bedeutung erhält. Allerdings funktioniert Zeitarbeit in der Pflege im Vergleich zu anderen Branchen nach anderen Logiken: Während beispielsweise im verarbeitenden Gewerbe durch den Einsatz von Zeitarbeitskräften bei schwankender Konjunktur Flexibilität gewährleistet oder Personalkosten gesenkt werden können, besteht in der Pflege ein anhaltend hoher Personalbedarf und die Kosten für Zeitarbeiter*innen übersteigen häufig die des Stammpersonals. Das in anderen Branchen üblicherweise als prekär bewertete Arbeitsverhältnis bietet Pflegefachkräften hingegen die Möglichkeit, sich dem zunehmenden Druck des Arbeitsalltags geprägt von Fachkräftemangel als individuelle (Teil-)Exitstrategie zu entziehen und gleichzeitig passende Rahmenbedingungen für den Einsatz mit den Zeitarbeitsagenturen auszuhandeln. Durch die Pflegepersonaluntergrenzen-Verordnung sind Pflegeeinrichtungen gesetzlich verpflichtet, Fachkraftquoten trotz Fachkräftemangel einzuhalten, was den Zeitarbeitskräften entsprechende Verhandlungsmacht verleiht. Anhand empirischer Daten wird beleuchtet, wie Zeitarbeit aus der Perspektive der Einrichtungsleitungen und des Stammpersonals eingeordnet und aus welchen Gründen sie von Beschäftigten gewählt wird. Zudem wird der Frage nachgegangen, welche Bedeutung diese Entwicklung für die Pflegebranche insgesamt haben kann.
Durch die Reduzierung der Wertschöpfungstiefe in vielen Unternehmen nehmen die Herausforderungen an das Qua-litätsmanagement in der Lieferkette stetig zu. Der Zuwachs an nationalen, aber auch internationalen Lieferanten lässt auch die Anzahl der Auditierungen, die notwendig sind, um diese Lieferanten zu qualifizieren und zu entwickeln, stetig steigen. In diesem Zusammenhang müssen Lösungs-ansätze entwickelt werden, um die notwendigen Ressour-cen optimal zu nutzen und die entstehenden Kosten mög-lichst gering zu halten. Obwohl der Begriff Audit auf audire, hören, zurückzuführen ist, ist das Sehen aber für uns Menschen von Zentraler Bedeutung. Mit heutiger Tech-nologie kann es, auch im Audit, aus der Distanz erfolgen. Dabei gilt es, einige technische, organisatorische und sozi-ale Voraussetzungen zu beachten.
Die Zukunft ist virtuell
(2020)
Der Beitrag skizziert einleitend grundlegende Defizite in Lerneinheiten der Automatisierungstechnik. Als Lösungskonzept werden Digitale Zwillinge der Maschinen vorgeschlagen, die mit realer Steuerungsalgorithmik und AR/VR kombiniert werden. Die informationstechnische Umsetzung dieses Konzepts in der `Digital Twin as a Service ́ Plattform ermöglicht die Entwicklung und Bereitstellung von AR/VR-Lernszenarien. Auf Basis der technologischen Beschreibung werden vier Lernszenarien aus der Robotik aufgezeigt, die bereits in der beruflichen Bildung, der Hochschulbildung und der industriellen Bildung erfolgreich eingesetzt werden. Am Beispiel eines ausgewählten Lernszenarios werden die Lernziele und das didaktische Design detailliert betrachtet. Abschließend wird auf die Evaluierung eingegangen. Ergänzend zu diesem schriftlichen Beitrag ist unter https://www.virtual-automation-lab.de/avril2020 ein Kurzvideo über das Lösungskonzept, die Software-Plattform sowie die Lernszenarien abrufbar.
Moderne Visualisierungsmethoden wie bspw. Mixed Reality Methoden in Kombination mit Digitalen Zwillingen eröffnen neue Formen der Mensch-Roboter-Interaktion bei der Offline-Programmierung von Industrierobotern. Durch die Verschmelzung von realen und virtuellen Inhalten ist eine intuitivere dreidimensionale Interaktion zwischen Mensch und Digitalem Zwilling möglich. Bislang verhindern jedoch die plattform- und endgeräteabhängige Entwicklung der Anwendungen sowie die fehlenden Schnittstellen zwischen modernen Endgeräten, Digitalen Zwillingen und der industriellen Steuerungstechnik den breiten Einsatz dieser Technologien. Mit diesen Herausforderungen beschäftigt sich das Forschungslabor Virtual Automation Lab (VAL) der Fakultät Maschinenbau an der Hochschule Esslingen. Kernkompetenz des VAL ist die Erforschung und der Einsatz von Mixed Reality Methoden im Maschinenbau. Ergänzend wird im Rahmen der vom Land BW finanzierten Transferinitiative „Transferplattform BW Industrie 4.0“ Forschungstransfer für kleine und mittelständische Unternehmen (KMU) geleistet. Das in Kooperation mit den Hochschulen Aalen und Reutlingen und der Steinbeis-Stiftung durchgeführte Transferprojekt soll einen niederschwelligen Zugang für KMU zu Themen wie servicebasierter Einsatz von Digitalen Zwillingen im industriellen Umfeld, webbasiertes 3D-Maschinenmonitoring und Mixed Reality Anwendungen ermöglichen. Im Rahmen dieses Beitrags wird die am VAL entwickelte Digital Twin as a Service – Plattform, die Interaktionsabstraktion und -modellierung zur eingabegeräteunabhängigen intuitiven Mensch-Roboter-Interaktion sowie ein auf Basis dieser Plattform entwickelter Digitaler Zwilling der Maschinenbaulabore der Hochschule Esslingen mit Anbindung an Offline-Programmiersysteme von Roboterherstellern, vorgestellt.
Die Diplompädagogin und Kinder- und Jugendpsychotherapeutin Katrin Boger arbei-tet seit 2010 in eigener Praxis in Aalen und hat eine eigene Methode der Traumaarbeit mit Säuglingen, Kleinkindern und Vorschul-kindern entwickelt (die Integrative Bindungs-orientierte Traumaarbeit I.B.T.). In den letzten Jahren behandelte sie immer mehr Säuglinge und Kleinkinder in ihrer Praxis, die stress-reiche Ereignisse erlebt hatten, unter denen sie noch immer zu leiden schienen. Die Ereignisse erstreckten sich von einer kom-plizierten Geburt, über Frühgeburten, frühe Erkrankungen, Unfälle und Operationen u.v.m., wodurch sie sich mehr und mehr auf diese Zielgruppe spezialisiert hat. Auch der Facharzt für Kinder- und Jugendpsychiatrie und -psychotherapie Steffen Bambach hat eine eigene Praxis in Eisenach, in der er eine psychotherapeutische Behandlung für trau-matisierte Patient*innen und ihre Familien anbietet. In den letzten Jahren hat er sich ebenfalls auf Traumatisierungen durch medizinisch notwendige Eingriffe spezialisiert. Im Interview berichten die beiden von ihren Erfahrungen und ihrem sehr ähnlichen thera-peutischen Ansatz in der Arbeit mit den trau-matisierten Kindern und ihren Eltern.
Lasst uns nicht alleine!
(2020)
In einer Serie von Artikeln stellen wir im IGA-Boten die Ergebnisse eines koope-rativen Forschungsprojektes der IGA e.V. mit der Hochschule Esslingen vor – hier liegt nun der dritte Teil vor. In den letzten IGA-Boten (siehe Nr. 55 und 56) wurden zunächst die Belastungen und die potentiell traumatisierenden Situationen sowie mögliche daraus entstandene Folgen in den Blick genommen. In dieser Ausgabe soll es nun um einen ganz wichtigen Faktor gehen, der mit darüber bestimmt, wie eine belastende Situation erlebt wird und ob sie im Nachhinein verarbeitet werden kann: die soziale Unterstützung. Oder mit den Worten von Eckart von Hirschhau-sen, Arzt, Wissenschaftsjournalist und Fernsehmoderator (2020: 11): „Manchmal braucht es nur jemanden, der dich einfach in den Arm nimmt und pustet! [...] Wis-sen ohne Zuwendung bleibt kalt. Und Zuwendung ohne Wissen bleibt manchmal unter unseren Möglichkeiten.“ Daher wollen wir uns im Folgenden mit beidem beschäftigen.
In einer Serie von Artikeln stellen wir im IGA Boten die Ergebnisse einer kleinen Studie vor – hier liegt nun der zweite Teil vor Ihnen. Im letzten IGA Boten (siehe Nr. 55) wurden zunächst die Belastungen und potentiell traumatisierenden Situationen in den Blick genommen. In dieser Ausgabe sollen nun die Folgen, die aus den Erfahrungen entstanden sind, beschrieben werden. Warum ist das ein so wichtiges Thema für die Interessengemeinschaft Arthrogryposis? Andreas Krüger, ein Facharzt für Kinderund Jugendpsychiatrie und Psychotherapie beschreibt in seinem Buch „Erste Hilfe für traumatisierte Kinder“ (2017) sehr klar, wie wichtig diese Erkenntnisse für Familien sind und stellt die Frage, warum ein gewisses Grundwissen über eine medizinische Notfallversorgung eine Selbstverständlichkeit ist, während wir so wenig über den »psychischen Notfall« und dessen Versorgung wissen.
Soziale Probleme begünstigen die Entwicklung seelischer Erkrankungen - ihre Lösung fördert das Gelingen der psychotherapeutischen Behandlung. Daher ist eine frühzeitige Einbindung der Klinischen Sozialarbeit mit ihren sozialdiagnostischen Instrumenten und den sozialtherapeutischen Interventionen in den Gesamtbehandlungsplan notwendig. Der vorliegende Band gibt einen grundlegenden Überblick über die Bedeutung dieser Methoden für den psychotherapeutischen Prozess. Dafür zeigen die Autorinnen und Autoren die Schnittstellen der Sozialen Arbeit und der Psychotherapie auf, erläutern zentrale Aspekte einer psychosozialen Diagnostik und Intervention und geben einen ausführlichen Einblick in verschiedene Praxisfelder, in denen Psychotherapie und Soziale Arbeit gleichermaßen involviert sind. Insgesamt stellt dieses Werk die Chancen und Grenzen der Klinischen Sozialarbeit in der Psychotherapie anschaulich und übersichtlich dar und dient somit auch als wertvolle Hilfe für eine erfolgreiche interprofessionelle Zusammenarbeit.
Soziale Arbeit, Gesundheitsämter, Medizin und Pflege waren an der Erfassung, Verfolgung, Zwangssterilisierung und Tötung von als »krank« oder »behindert« angesehenen Menschen im Nationalsozialismus beteiligt. Was können wir aus der Einteilung in »lebenswertes« und »lebensunwertes« Leben für heute lernen? Wie kann sich an die getöteten Kinder in den mehr als 30 so genannten »Kinderfachabteilungen« erinnert werden? Welche Forschungsergebnisse gibt es zu den überproportional gestorbenen Säuglingen im Kinderkrankenhaus »Sonnenschein« in Bethel in der NS-Zeit? Zu diesen Fragen liefert das Buch aktuelle Antworten.
The root area of a wind turbine rotor is usually constructed by very thick airfoils with a relative thickness of more than 35%. An airfoil at that thickness is characterized with strong flow separation. To solve this issue, vortex generators can be used as an active control in order to stabilize the airflow and improve the aerodynamic performance, consequently. Boundary layer control however, investigated employing numerical techniques, strongly depend on the employed method as well as the mesh especially due to a weak vortex conservation in the RANS model. Using the method of Delayed detached eddy simulation (DDES) the solution can benefit from effort-efficient boundary layer modeling as well as LES vortex resolving apart from the surface. The present studies aims to investigate suitable numerical approach mesh dependencies in comparison to experimental data, for application to thick airfoil in future studies.
Application and machine learning methods for dynamic load point controls of electric vehicles (xEVs)
(2020)
From the customer's perspective, the appeal of electric vehicles depends on the simplicity and ease of their use, such as flexible access to electric power from the grid to recharge the batteries of their vehicles. Therefore, the expansion of charging infrastructure will be an important part of electric mobility. The related charging infrastructure is a big challenge for the load capacity of the grid connection without additional intelligent charge management: if the control of the charging process is not implemented, it is necessary to ensure the total of the maximum output of all xEVs at the grid connection point, which requires huge costs. This paper proposes to build a prediction module for forecasting dynamic charging load using machine learning (ML) techniques. The module will be integrated into a real charge management concept with optimization procedures for controlling the dynamic load point. The value of load forecasting through practical load data of a car park were taken to illustrate the proposed methods. The prediction performance of different ML methods under the same data condition (e.g., holiday data) are compared and evaluated.
Advance Care Planning
(2020)
Das internationale Konzept ‚Advance Care Planning (ACP)‘ etabliert sich in Deutschland sukzessive unter dem Begriff der „Gesundheitlichen Versorgungsplanung für die letzte Lebensphase“. Übergeordnetes Ziel von ACP ist es, Menschen die Möglichkeit zu geben, im Rahmen eines begleiteten Gesprächsprozesses zentrale Vorausverfügungen hinsichtlich ihrer gesundheitlichen Versorgung für Phasen der Nichteinwilligungsfähigkeit zu formulieren und durch eine entsprechende strukturelle Einbettung diesen antizipierten Willensäußerungen im Bedarfsfall Geltung zu verschaffen. Ausgehend von der Skizzierung zentraler Eckpunkte und Rahmungen des Konzeptes arbeitet der Beitrag reflexionswürdige ethische Implikationen und daran gebundene moralische Forderungen heraus, denn das Konzept ist äußerst komplex. Diese Ausführungen sind getragen davon, dass eine qualitätsvolle sowie eine ethisch vertretbare Realisierung des Konzeptes, eine qualitätsvolle Begleitung am Lebensende maßgeblich an das Bewusstsein und den Umgang der professionell im Gesundheitswesen tätigen Personen und Berufsgruppen gebunden ist, die moralischen Forderungen und ethischen Implikationen verantwortungsvoll im Blick zu behalten.
Recently the production of electric cars is increasing worldwide. The main target is to lower the greenhouse gas emissions. Even if an electrified vehicle is locally emission-free the manufacturing of lithium ion batteries are producing significant amounts of CO2. In order to decrease the air pollution governments are considering recycling programs to extend battery life and usage of important raw materials. A new approach to recover LiNixMnyCozO2 (NMC) particles while saving the chemical and morphological properties using water was presented by Tim Sieber et al. [1]. With the presented study, we are focusing on the analysis of the effects on the Global Warming Potential (GWP) for the water based recycling process based on a reuse of NMC material in new batteries.
It is possible to reduce the ecological damage of the manufacturing process of Li-Ion battery cells even with little amounts of recovered cathode material that is used for the production of new battery cells. Based on the suggestion that 95% of the NMC cathode material can be recovered by the hydrometallurgical recovery and the reuse of 10% within the production of new batteries a reduction of the GWP by 7% ,can be identified for the cathode materials. For other impact categories such as Acidification Potential (AP), Eutrophication Potential (EP), and Photochemical Ozone Creation Potential (POCP), savings of 10%, 11%, and 8 % can be achieved respectively.
The studied water based recycling process can be quoted as environment-friendly and leads to a reduction of all impact categories by a re-use of 10% recovered NMC material. Based on this knowledge an additional recycling on substance level is recommended.
Fragestellung Klinikaufenthalte werden einerseits mit Gewichtsverlusten und andererseits mit der Entwicklung einer Mangelernährung assoziiert. Häufig bleibt dabei unklar, was bei diesen Gewichtsverlusten genau verloren geht: Körperwasser, Fett- und/oder Muskelgewebe.
Methodik Im vom BMBF geförderten Forschungsprojekt Prävention und Behandlung von Mangelernährung bei geriatrischen Patienten im Krankenhaus wurde anhand einer Gelegenheitsstichprobe untersucht, wie sich die Körperzusammensetzung durch den Klinikaufenthalt verändert. Hierfür wurden bei PatientInnen ≥65 Jahre in den ersten 24 h nach Aufnahme und möglichst kurz vor Entlassung Gewicht, BMI und die Körperzusammensetzung per Bioimpedanzanalyse bestimmt.
Ergebnis Initial konnten 102 PatientInnen bei Aufnahme gemessen werden, 57,8 % (n = 59) sind weiblich. Der mittlere Körperfettanteil liegt bei 29,1 % (SD±10,73), der Muskelanteil bei 28,7 % (SD±5,67) und Gesamtkörperwasser 53,3 % (SD±8,17), der FFMI liegt bei 17,75 kg/m2 (SD±3,05). Gemäß MNA-SF weisen bei Aufnahme 69,6 % (n = 71) ein Mangelernährungsrisiko und 21,6 % (n = 22) eine manifeste Mangelernährung auf, nach ESPEN Kriterien sind 21,6 % (n = 22) mangelernährt. Für 63 PatientInnen (61,8 %) liegt eine Zweiterhebung vor. Zwischen Erst und Zweitmessung liegen 6,51 Tage (SD ±4,75) mit einem mittleren Gewichtsrückgang von - 0,23 kg. Während die Fettmasse tendenziell zunimmt (+0,14 kg), zeigt sich, dass vor allem Muskelmasse (- 1,17 kg) verloren geht, Wasser hingegen nur sehr geringfügig (- 0,12 l). Der Fettfreie Masse Index reduziert sich hierbei um - 0,19 kg/m2. Im Vergleich der Gruppen „Gewichtsverlust“ vs. „kein Gewichtsverlust“ mittels t-Test zeigen sich keine signifikanten Unterschiede bei den initialen Messungen zur Aufnahme. Jedoch sind die PatientInnen mit Gewichtsverlust signifikant älter (80,86 vs. 76,6 Jahre; p 0,034), das Gesamtkörperwasser (- 1,19 l vs. +0,73 l; p 0,011), die fettfreie Masse (- 2,0 kg vs. +0,94 kg; p 0,003) und der Fettfreie Masse Index sinken (- 0,8 kg/m2 vs. +0,3 kg/m2; p 0,003). Die Muskelmasse (- 1,49 kg vs. - 0,91 kg, p 0,056) und Fettmasse (- 0,49 kg vs. +0,64 kg; p 0,203) nehmen stärker ab, allerdings nicht signifikant.
Schlussfolgerung Die These, innerklinische Gewichtsverluste gingen primär auf ausgeschwemmtes Körperwasser zurück, lässt sich nicht halten. Tatsächlich geht deutlich mehr Muskelmasse verloren, wobei selbst PatientInnen ohne Gewichtsverlust im Mittel Muskelmasse verlieren.
Partner oder Konkurrenten? Die Automotive-Branche auf der Suche nach neuen Kooperationsstrategien
(2020)
Die globale Automobilindustrie befindet sich im Umbruch. Elektromobilität, autonomes Fahren, veränderte Kundenbedürfnisse, intelligente Softwaresysteme und hohe Umweltauflagen stellen den Status-quo in Frage. Dazu nimmt die Wertschöpfungstiefe der Automobilhersteller stetig ab. Dies wirkt sich auch direkt auf die Systemlieferanten aus – eine zunehmend wichtige Quelle für Produkt- und Prozessinnovationen.
Die coronabedingte Lage in Krankenhäusern und Altenheimen hatte sich zwischenzeitlich entspannt, jetzt steht das Gesundheitswesen in erhöhter Bereitschaft. Und trotz vielfach beschworener „Systemrelevanz“ führen Stress und Personalmangel im Pflegebereich unvermindert Regie. Wie können die Beschäftigten die psychischen Herausforderungen des Pflegealltags bewältigen, welche Strategien unterstützen ihre Gesundheit? Die Trendinfo-Redaktion sprach mit Prof. Dr. Andrea Chmitorz von der Hochschule Esslingen über Resilienz.
Menschen wachsen lassen!
(2020)
The large gap in political participation between well-educated and wealthy citizens on the one hand and less educated and poorer citizens, on the other hand, has in recent years gained new attention. Several authors argue that unequal participation leads to unequal political representation and responsiveness and results in policy decisions that are tilted against the interests of disadvantaged groups, thus further increasing inequality. This paper takes a different starting point by turning the old question why people do not participate in politics around and asking why people participate. We hypothesize that enduring engagement with politics requires individuals to be resilient in the face of frustration and to possess strong, perhaps even delusional, efficacy beliefs. Using data from the German GESIS Panel we demonstrate positive correlations between individual resilience, internal and external efficacy, and political participation. We conclude by pointing to the possibility that resilience and efficacy beliefs help privileged groups to overcome collective action problems to achieve disproportionate influence on political decisions and point to avenues for further research.
Deep learning approaches can uncover complex patterns in data. In particular, variational autoencoders (VAEs) achieve this by a non-linear mapping of data into a low-dimensional latent space. Motivated by an application to psychological resilience in the Mainz Resilience Project (MARP), which features intermittent longitudinal measurements of stressors and mental health, we propose an approach for individualized, dynamic modeling in this latent space. Specifically, we utilize ordinary differential equations (ODEs) and develop a novel technique for obtaining person-specific ODE parameters even in settings with a rather small number of individuals and observations, incomplete data, and a differing number of observations per individual. This technique allows us to subsequently investigate individual reactions to stimuli, such as the mental health impact of stressors. A potentially large number of baseline characteristics can then be linked to this individual response by regularized regression, e.g., for identifying resilience factors. Thus, our new method provides a way of connecting different kinds of complex longitudinal and baseline measures via individualized, dynamic models. The promising results obtained in the exemplary resilience application indicate that our proposal for dynamic deep learning might also be more generally useful for other application domains.
Resilience has been defined as the maintenance or quick recovery of mental health during and after times of adversity. Such good longer-term mental health outcomes despite adversity presumably result from complex and dynamic processes of adaptation to stressor exposure (‘resilience processes’), which in many cases include changes in individual properties. Measuring resilience and identifying resilience processes in observational studies requires longitudinal designs involving repeated and frequent monitoring of mental health, stressor exposure, and potential adaptations. We here present a generic design solution that is currently employed in two cohort studies, the Mainz Resilience Project (MARP) and the Longitudinal Resilience Assessment (LORA). Both projects focus on resilience to everyday life stressors (i.e., microstressors), but we argue that the design scheme is also suitable for studying resilience to macrostressors, or trauma, and can solve some of the pertinent problems of trauma resilience research. We quantify resilience by indexing the reactivity of individuals’ mental health to stressors during a time interval of several months in a ‘stressor reactivity’ (SR) score, derived using a previously introduced residualization approach. SR scores are regularly re-calculated in sliding time windows, to thus build SR time courses that reflect intra-individual temporal variability in resilience. By linking these time courses to repeated measures of (temporally varying) individual properties, resilience processes can be identified. We finish by a discussion of limitations of our approach and potential future developments.
Resilience is the maintenance and/or quick recovery of mental health during and after periods of adversity. It is conceptualized to result from a dynamic process of successful adaptation to stressors. Up to now, a large number of resilience factors have been proposed, but the mechanisms underlying resilience are not yet understood. To shed light on the complex and time-varying processes of resilience that lead to a positive long-term outcome in the face of adversity, the Longitudinal Resilience Assessment (LORA) study has been established. In this study, 1191 healthy participants are followed up at 3- and 18-month intervals over a course of 4.5 years at two study centers in Germany. Baseline and 18-month visits entail multimodal phenotyping, including the assessment of mental health status, sociodemographic and lifestyle variables, resilience factors, life history, neuropsychological assessments (of proposed resilience mechanisms), and biomaterials (blood for genetic and epigenetic, stool for microbiome, and hair for cortisol analysis). At 3-monthly online assessments, subjects are monitored for subsequent exposure to stressors as well as mental health measures, which allows for a quantitative assessment of stressor-dependent changes in mental health as the main outcome. Descriptive analyses of mental health, number of stressors including major life events, daily hassles, perceived stress, and the ability to recover from stress are here presented for the baseline sample. The LORA study is unique in its design and will pave the way for a better understanding of resilience mechanisms in humans and for further development of interventions to successfully prevent stress-related disorder.
The occurrence of daily hassles is associated with increased subsequent levels of negative affect. Neuroticism has been found to exacerbate this effect. So far, most research used single‐item measures for the assessment of daily hassles or relied on daily diary studies. This study aimed to examine the interrelations of daily hassles, negative affect reactivity, and neuroticism in daily life employing an extensive inventory of daily hassles. Seventy participants (18–30 years; M = 23.9 years, 59% female) completed a 4‐week smartphone‐based ecological momentary assessment study reporting the occurrence and perceived strain of daily hassles as well as negative affect at five semi‐random signals between 9 a.m. and 8 p.m. Multilevel analyses revealed significant associations between elevated levels of negative affect and higher cumulative daily hassle strain ratings per signal in concurrent and time‐lagged analyses. Contrary to our expectations, there was no moderation by neuroticism on these associations. The results suggest that daily hassles can accumulate in their impact on mood in daily life and exert a prolonged effect on negative affect. The absence of a significant moderation by neuroticism may be interpreted in the light of methodological specifics of this study.
Background: Few data are available on the characteristics of inpatient treatment and subsequent outpatient treatment for depression in Germany. In this study, we aimed to characterize the inpatient and outpatient treatment phases, to determine the rates of readmission and mortality, and to identify risk factors.
Methods: We carried out a descriptive statistical analysis of routine administrative data from a large health-insurance carrier (BARMER). All insurees aged 18 to 65 who were treated in 2015 as inpatients on a psychiatry and psychotherapy service or on a psychosomatic medicine and psychotherapy service with a main diagnosis of depression were included in the analysis. Risk factors for readmission and death were determined with the aid of mixed logistic regression.
Results: Of the 22 893 patients whose data were analyzed, 78% had been hospitalized on a psychiatry and psychotherapy service and 22% on a psychosomatic medicine and psychotherapy service. The median length of hospital stay was 42 days. Follow-up care in the outpatient setting failed to conform with the recommendations of the pertinent guidelines in 92% of the patients with a main diagnosis of severe depression during hospitalization, and in 50% of those with moderate depression. 21% of the patients were readmitted within a year. The mortality at one year was 961 per 100 000 individuals (adjusted for the age and sex structure of the German population), or 3.4 times the mortality of the population at large. In the regression model, more treatment units during hospitalization and subsequent treatment with psychotherapy were associated with a lower probability of readmission, while longer hospitalization with subsequent pharmacotherapy or psychotherapy was associated with lower mortality.
Conclusion: The recommendations of the national (German) S3 guidelines for the further care of patients who have been hospitalized for depression are inadequately implemented at present in the sectored structures of in- and outpatient care in the German health care system. This patient group has marked excess mortality.
Resilienz bezeichnet die Aufrechterhaltung bzw. rasche Wiederherstellung der psychischen Gesundheit während oder nach stressvollen Lebensumständen. Aktuelle Forschungsergebnisse legen nahe, dass Resilienz dynamisch ist und trainiert werden kann. Obwohl Interventionen zur Stärkung der Resilienz häufig zur Gesundheitsförderung bei verschiedenen Zielgruppen eingesetzt werden, ist deren Effektivität jedoch kaum systematisch untersucht. Diese Übersichtsarbeit beurteilt narrativ die Ergebnisse 4 systematischer Reviews und Metaanalysen zu Resilienzinterventionen bei Erwachsenen und fasst die Evidenz aus den randomisiert-kontrollierten Primärstudien (N=44) zusammen. Insgesamt erzielten die Resilienzinterventionen kleine bis moderate Effekte bzgl. der Steigerung von Resilienz und der Verbesserung der psychischen Gesundheit. Trotz methodischer Schwächen scheinen Resilienzinterventionen wirksam zu sein und könnten somit eine gute Ergänzung zu aktuellen Präventionsmaßnahmen darstellen.
Background: Many existing scales for microstressor assessment do not differentiate between objective (ie, observable) stressor events and stressful cognitions or concerns. They often mix items assessing objective stressor events with items measuring other aspects of stress, such as perceived stressor severity, the evoked stress reaction, or further consequences on health, which may result in spurious associations in studies that include other questionnaires that measure such constructs. Most scales were developed several decades ago; therefore, modern life stressors may not be represented. Ecological momentary assessment (EMA) allows for sampling of current behaviors and experiences in real time and in the natural habitat, thereby maximizing the generalization of the findings to real-life situations (ie, ecological validity) and minimizing recall bias. However, it has not been used for the validation of microstressor questionnaires so far.
Objective: The aim is to develop a questionnaire that (1) allows for retrospective assessment of microstressors over one week, (2) focuses on objective (ie, observable) microstressors, (3) includes stressors of modern life, and (4) separates stressor occurrence from perceived stressor severity.
Methods: Cross-sectional (N=108) and longitudinal studies (N=10 and N=70) were conducted to evaluate the Mainz Inventory of Microstressors (MIMIS). In the longitudinal studies, EMA was used to compare stressor data, which was collected five times per day for 7 or 30 days with retrospective reports (end-of-day, end-of-week). Pearson correlations and multilevel modeling were used in the analyses.
Results: High correlations were found between end-of-week, end-of-day, and EMA data for microstressor occurrence (counts) (r≥.69 for comparisons per week, r≥.83 for cumulated data) and for mean perceived microstressor severity (r≥.74 for comparisons per week, r≥.85 for cumulated data). The end-of-week questionnaire predicted the EMA assessments sufficiently (counts: beta=.03, 95% CI .02-.03, P<.001; severity: beta=.73, 95% CI .59-.88, P<.001) and the association did not change significantly over four subsequent weeks.
Conclusions: Our results provide evidence for the ecological validity of the MIMIS questionnaire.
Keywords: daily hassles; ecological momentary assessment; microstressor; validation.
Background
Resilience can be defined as maintaining or regaining mental health during or after significant adversities such as a potentially traumatising event, challenging life circumstances, a critical life transition or physical illness. Healthcare students, such as medical, nursing, psychology and social work students, are exposed to various study‐ and work‐related stressors, the latter particularly during later phases of health professional education. They are at increased risk of developing symptoms of burnout or mental disorders. This population may benefit from resilience‐promoting training programmes.
Objectives:
To assess the effects of interventions to foster resilience in healthcare students, that is, students in training for health professions delivering direct medical care (e.g. medical, nursing, midwifery or paramedic students), and those in training for allied health professions, as distinct from medical care (e.g. psychology, physical therapy or social work students).
Search methods:
We searched CENTRAL, MEDLINE, Embase, 11 other databases and three trial registries from 1990 to June 2019. We checked reference lists and contacted researchers in the field. We updated this search in four key databases in June 2020, but we have not yet incorporated these results.
Selection criteria:
Randomised controlled trials (RCTs) comparing any form of psychological intervention to foster resilience, hardiness or post‐traumatic growth versus no intervention, waiting list, usual care, and active or attention control, in adults (18 years and older), who are healthcare students. Primary outcomes were resilience, anxiety, depression, stress or stress perception, and well‐being or quality of life. Secondary outcomes were resilience factors.
Data collection and analysis:
Two review authors independently selected studies, extracted data, assessed risks of bias, and rated the certainty of the evidence using the GRADE approach (at post‐test only).
Main results:
We included 30 RCTs, of which 24 were set in high‐income countries and six in (upper‐ to lower‐) middle‐income countries. Twenty‐two studies focused solely on healthcare students (1315 participants; number randomised not specified for two studies), including both students in health professions delivering direct medical care and those in allied health professions, such as psychology and physical therapy. Half of the studies were conducted in a university or school setting, including nursing/midwifery students or medical students. Eight studies investigated mixed samples (1365 participants), with healthcare students and participants outside of a health professional study field.
Participants mainly included women (63.3% to 67.3% in mixed samples) from young adulthood (mean age range, if reported: 19.5 to 26.83 years; 19.35 to 38.14 years in mixed samples). Seventeen of the studies investigated group interventions of high training intensity (11 studies; > 12 hours/sessions), that were delivered face‐to‐face (17 studies). Of the included studies, eight compared a resilience training based on mindfulness versus unspecific comparators (e.g. wait‐list).
The studies were funded by different sources (e.g. universities, foundations), or a combination of various sources (four studies). Seven studies did not specify a potential funder, and three studies received no funding support.
Risk of bias was high or unclear, with main flaws in performance, detection, attrition and reporting bias domains.
At post‐intervention, very‐low certainty evidence indicated that, compared to controls, healthcare students receiving resilience training may report higher levels of resilience (standardised mean difference (SMD) 0.43, 95% confidence interval (CI) 0.07 to 0.78; 9 studies, 561 participants), lower levels of anxiety (SMD −0.45, 95% CI −0.84 to −0.06; 7 studies, 362 participants), and lower levels of stress or stress perception (SMD −0.28, 95% CI −0.48 to −0.09; 7 studies, 420 participants). Effect sizes varied between small and moderate. There was little or no evidence of any effect of resilience training on depression (SMD −0.20, 95% CI −0.52 to 0.11; 6 studies, 332 participants; very‐low certainty evidence) or well‐being or quality of life (SMD 0.15, 95% CI −0.14 to 0.43; 4 studies, 251 participants; very‐low certainty evidence).
Adverse effects were measured in four studies, but data were only reported for three of them. None of the three studies reported any adverse events occurring during the study (very‐low certainty of evidence).
Authors' conclusions:
For healthcare students, there is very‐low certainty evidence for the effect of resilience training on resilience, anxiety, and stress or stress perception at post‐intervention.
The heterogeneous interventions, the paucity of short‐, medium‐ or long‐term data, and the geographical distribution restricted to high‐income countries limit the generalisability of results. Conclusions should therefore be drawn cautiously. Since the findings suggest positive effects of resilience training for healthcare students with very‐low certainty evidence, high‐quality replications and improved study designs (e.g. a consensus on the definition of resilience, the assessment of individual stressor exposure, more attention controls, and longer follow‐up periods) are clearly needed.
Background
Resilience can be defined as the maintenance or quick recovery of mental health during or after periods of stressor exposure, which may result from a potentially traumatising event, challenging life circumstances, a critical life transition phase, or physical illness. Healthcare professionals, such as nurses, physicians, psychologists and social workers, are exposed to various work‐related stressors (e.g. patient care, time pressure, administration) and are at increased risk of developing mental disorders. This population may benefit from resilience‐promoting training programmes.
Objectives:
To assess the effects of interventions to foster resilience in healthcare professionals, that is, healthcare staff delivering direct medical care (e.g. nurses, physicians, hospital personnel) and allied healthcare staff (e.g. social workers, psychologists).
Search methods:
We searched CENTRAL, MEDLINE, Embase, 11 other databases and three trial registries from 1990 to June 2019. We checked reference lists and contacted researchers in the field. We updated this search in four key databases in June 2020, but we have not yet incorporated these results.
Selection criteria:
Randomised controlled trials (RCTs) in adults aged 18 years and older who are employed as healthcare professionals, comparing any form of psychological intervention to foster resilience, hardiness or post‐traumatic growth versus no intervention, wait‐list, usual care, active or attention control. Primary outcomes were resilience, anxiety, depression, stress or stress perception and well‐being or quality of life. Secondary outcomes were resilience factors.
Data collection and analysis:
Two review authors independently selected studies, extracted data, assessed risks of bias, and rated the certainty of the evidence using the GRADE approach (at post‐test only).
Main results:
We included 44 RCTs (high‐income countries: 36). Thirty‐nine studies solely focused on healthcare professionals (6892 participants), including both healthcare staff delivering direct medical care and allied healthcare staff. Four studies investigated mixed samples (1000 participants) with healthcare professionals and participants working outside of the healthcare sector, and one study evaluated training for emergency personnel in general population volunteers (82 participants). The included studies were mainly conducted in a hospital setting and included physicians, nurses and different hospital personnel (37/44 studies).
Participants mainly included women (68%) from young to middle adulthood (mean age range: 27 to 52.4 years). Most studies investigated group interventions (30 studies) of high training intensity (18 studies; > 12 hours/sessions), that were delivered face‐to‐face (29 studies). Of the included studies, 19 compared a resilience training based on combined theoretical foundation (e.g. mindfulness and cognitive‐behavioural therapy) versus unspecific comparators (e.g. wait‐list). The studies were funded by different sources (e.g. hospitals, universities), or a combination of different sources. Fifteen studies did not specify the source of their funding, and one study received no funding support.
Risk of bias was high or unclear for most studies in performance, detection, and attrition bias domains.
At post‐intervention, very‐low certainty evidence indicated that, compared to controls, healthcare professionals receiving resilience training may report higher levels of resilience (standardised mean difference (SMD) 0.45, 95% confidence interval (CI) 0.25 to 0.65; 12 studies, 690 participants), lower levels of depression (SMD −0.29, 95% CI −0.50 to −0.09; 14 studies, 788 participants), and lower levels of stress or stress perception (SMD −0.61, 95% CI −1.07 to −0.15; 17 studies, 997 participants). There was little or no evidence of any effect of resilience training on anxiety (SMD −0.06, 95% CI −0.35 to 0.23; 5 studies, 231 participants; very‐low certainty evidence) or well‐being or quality of life (SMD 0.14, 95% CI −0.01 to 0.30; 13 studies, 1494 participants; very‐low certainty evidence). Effect sizes were small except for resilience and stress reduction (moderate). Data on adverse effects were available for three studies, with none reporting any adverse effects occurring during the study (very‐low certainty evidence).
Authors' conclusions:
For healthcare professionals, there is very‐low certainty evidence that, compared to control, resilience training may result in higher levels of resilience, lower levels of depression, stress or stress perception, and higher levels of certain resilience factors at post‐intervention.
The paucity of medium‐ or long‐term data, heterogeneous interventions and restricted geographical distribution limit the generalisability of our results. Conclusions should therefore be drawn cautiously. The findings suggest positive effects of resilience training for healthcare professionals, but the evidence is very uncertain. There is a clear need for high‐quality replications and improved study designs.